Ako bude sreće proćiće i kroz CRNČU
Dio autoputa Banja Luka - Doboj, koji u ukupnoj dužini iznosi 72 kilometra, vrijednosti oko 300 miliona erva, mogle bi graditi domaće kompanije, ali je još neizvjesno hoće li ovaj posao biti dodijeljen neimarima iz Republike Srpske.
Konzorcijum G7, koji čine "Niskogradnja" i "Integral inženjering" iz Laktaša, "Bijeljina put" iz Bijeljine, "Romanijaputevi" iz Sokoca, "Hercegovinaputevi" iz Trebinja, "Zvornikputevi" iz Zvornika i "GT put" iz Istočnog Sarajeva, uputio je Privrednoj komori RS inicijativu za izgradnju autoputa Banja Luka - Doboj.
Prema nekim planovima, domaćem konzorcijumu bio bi povjeren dio autoputa od Prnjavora do Doboja, dužine oko 36 kilometara, dok bi za dionicu od Banje Luke do Prnjavora izvođač bio riješen u paketu s dijelom koridora 5C, koji prolazi kroz RS.
Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza u Vladi RS, rekao je da prepuštanje ovog posla domaćim kompanijama jeste veoma dobra ideja, koja će, ukoliko bude realizovana, Srpskoj omogućiti istovremeno povećanje zaposlenosti i podizanje kvaliteta građevinskih firmi u RS.
- Kada su u pitanju licence za izvođenje ovako važnih projekata, građevinske firme iz RS, obavljanjem ovog složenog zadatka, dobile bi dodatni rejting. Siguran sam da domaći građevinari ovakav zadatak ne bi mogli sami uraditi bez tehničke pomoći kooperanata. Saradnja s velikim inostranim kompanijama u ranijem periodu obezbijedila je neophodno iskustvo preduzećima iz RS da obave taj posao - rekao je Čubrilović.
Govoreći o načinu finansiranja, Čubrilović je rekao da je Vlada RS spremna da u jednom dijelu finansira izgradnju, dok bi nedostajući dio sredstava nosile same kompanije kao kreditnu liniju.
- Njihove garancije i kreditno zaduženje kod banaka obezbijedile bi dio sredstava - rekao je Čubrilović. Odgovarajući na pitanje koje su to zakonske prepreke da se ovaj posao dodijeli domaćim kompanijama, Čubrilović je pojasnio da ovu oblast uređuju tri zakona, koji se međusobno prepliću.
- Radi se o Zakonu o nabavkama, Zakonu o koncesijama i Zakonu o javnom privatnom partnerstvu. Moramo naći način da kroz postupak javnog oglašavanja dođemo do rješenja o izgradnji puteva - rekao je Čubrilović i dodao da u ovom trenutku ne može precizirati kada bi se moglo znati hoće li ovaj posao dobiti domaći građevinari.
Miloš Glogovac, direktor preduzeća "GT put" iz Istočnog Sarajeva, kaže da bi bilo višestruko korisno angažovati domaću operativu, koja u ovom trenutku nema dovoljno posla.
- Radovi na tom projektu potrajali bi duže vremena, što znači da bi povuklo dodatno zapošljavanje i u onim granama, koje prate građevinarstvo. Domaće firme imaju tehnički i ljudski potencijal da se uhvate u koštac s tim poslovima. To je šansa da domaća operativa u dogovoru s resornim ministarstvom nađe najbolji modus da se uradi taj posao. U ovom vremenu krize najvažnije je da se obezbijede poslovi - rekao je Glogovac i dodao da bi u slučaju da konzorcijum dobije posao bili angažovani i drugi kooperanti.
Jelenko Vasić, direktor preduzeća "Zvornikputevi" iz Zvornika, kaže da je ovo preduzeće spremno da uđe u posao, budući da bi tako angažovali građevinsku operativu.
- Naša preduzeća, pa i "Zvornikputevi", spremni su da s posotojećim sredstvima, ali i nekim novim kapacitetima, uđu u proces izgradnje autoputa. Sposobni smo i voljni da idemo do kraja u takvu priču - rekao je Vasić. Saša Grabovac, izvršni direktor Udruženja ekonomista RS "SWOT", rekao je da bi pozitivan efekat angažovanja domaće snage sasvim sigurno bio evidentan, ali da u tome treba uvažiti sva ograničenja prilikom dodjele takvih poslova.
- Potpisali smo sporazume, kojima smo se obavezali da nećemo prednost davati domaćim proizvođačima, kao i preduzećima koja pružaju usluge. Pozitivan efekat sasvim sigurno jeste nesporan, ali ostaje pitanje kako ćemo poštovati kriterijume i obaveze, koje smo prihvatili raznim međunarodnim ugovorima. Moramo voditi računa i o spremnosti naših izvođača da se upuste u taj veliki i složen posao, kadrovski i tehnički - istakao je Grabovac.
Vlada Republike Srpske raskinula je krajem decembra ugovor o potkoncesiji između slovenačkog preduzeća CPM i "Mreže autoputeva RS" za izgradnju autoputa Banja Luka - Doboj, jer CPM, ni poslije naknadnog produženja roka, nije dostavio bankarske garancije Vladi RS.
Za izgradnju ove saobraćajnice svojevremeno je bio zainteresovan i austrijski "Strabag".
Doprinos razvoju privrede
U Privrednoj komori RS rekli su da je konzorcijum G7 poslao pismo namjere da svojim kapacitetima, tehničkim i finansijskim, izgradi autoput Banja Luka - Doboj, a po uslovima koje bi Vlada RS u smislu finansiranja obezbijedila sa stranim kompanijama.
- Upravni odbor Privredne komore RS prepoznao je inicijativu koja može da doprinese razvoju privrede, a u skladu je s Ekonomskom politikom RS za 2011. godinu, gdje bi preduzeća iz cijele RS mogla da rade i kroz taj posao pomognu razvoju i ostalih grana industrije, posebno u proizvodnji građevinskih i ostalih materijala - rekli su u Komori. Ističu da je Privredna komora već uputila Ministarstvu saobraćaja i veza RS pismo podrške za ovaj konzorcijum.
PAVLOVIĆ Bez kredita nema posla
Zoran Pavlović, ekonomski analitičar, rekao je da se, po pravilu, takvi projekti ne finansiraju iz vlastitog obrtnog kapitala, jer se za poslove tog tipa traže kreditne varijante, koje će biti na što duži period sa što manjom kamatom.
- Namjera formiranja konzorcijuma građevinskih firmi jeste moguća samo ako novac daje Svjetska banka, entitetu ili BiH, pa da oni onda obave posao, ili da neka strana kompanije dobije koncesiju. Situacija, nažalost, jeste takva da bježimo od toga da napravimo međunarodni tender, jer Svjetska banka ne želi finansirati projekte, kojima nije prethodio tender. Organizovanje u konzorcijum jeste hvale vrijedno, ali bez obezbjeđivanja finansijskih sredstava putem tendera, sumnjam da će biti moguće završiti posao - rekao je Pavlović.
Za sajt Derventa jug
text: S.Pijetlović
25.12.2010
Autoputa Doboj-B.Luka
Španska kompanija "Isoluks korsan" /Isolux Corsan/ zainteresovana je za izgradnju autoputa
Banjaluka - Doboj i razgovori o ovoj temi sa Vladom Republike Srpske /RS/ već su počeli, saznaju .Predstavnici španske kompanije samoinicijativno su posjetili Vladu RS i bili odlično pripremljeni
i upoznati o dosadašnjim aktivnostima u vezi sa ovim pitanjem.
"Znaju šta hoće, znaju šta se nudi i potpuno su upoznati sa situacijom na terenu i pokušajima sa 'Štrabagom', CPM-om. Pristupili su veoma ozbiljno razgovorima, "Isoluks korsan" do sada možda i
najbolja i najzdravija kompanija koja je zainteresovana za gradnju 72 kilometara dugog autoputa Banjaluka - Doboj.
Ova kompanija pod koncesijom širom svijeta trenutno ima više od 5 000 kilometara autoputa, te da im je godišnji prihod u prošloj godini bio više od tri milijardi KM. Izvodi radove u 25 zemalja
svijeta i zapošljava 7 900 radnika. Osnovana je 2004. godine i bilježi stalni rast prihoda.
U 2009. godini povećala je svoj poslovni portfolio za 66 odsto koji iznosi 25 milijardi evra. Povećanje od 79 odsto ostvareno je međunarodnim poslovima, a ostalih 21 odsto na domaćem
tržištu.
Kompanija djeluje u nekoliko sektora, uključujući građevinske radove, dobijanje koncesija za puteve, energetske vodove i parkinge, kao i sektor izgradnje infrastrukture za ekološki prihvatljivu
energiju kao što su postrojenja za iskorištavanje solarne energije i energije vjetra.
Vlada Srpske dala je saglasnost Ministarstvu saobraćaja i veza da uputi obavještenje o raskidu ugovora o potkoncesiji između slovenačke kompanije CPM Maribor i "Mreže autoputeva" o izgradnji
autoputa Banjaluka - Doboj, saopšteno je Vlade.
Predstavnici Vlade RS i slovenačke kompanije CPM Maribor krajem avgusta potpisali su ugovor o dodjeli potkoncesije za Lot jedan, za izgradnju dionice autoputa Banjaluka - Doboj, čija je
vrijednost 300 miliona evra. CPM je bio dužan da u roku od 60 dana obezbijedi finansijske garancije da bi mogao započeti gradnju autoputa.
Međutim, CPM je 29. oktobra od Vlade zatražio još 60 dana da bi dostavio finansijske garancije, a Vlada to nije odobrila i upozorila slovenačku kompaniju da će ići na naplatu penala ukoliko ne
dostave garancije za izgradnju autoputa.
Ugovor sa CPM-om potpisan je samo mjesec i po dana nakon što je Vlada raskinula ugovor o izgradnji ove dionice puta sa austrijskom firmom "Štrabag" koja nije mogla da obezbijedi sredstva za
finansiranje ovog projekta.
Za sajt Derventa jug:
text obr.Sreto Pijetlović
29.Novembar.2010
Auto put Doboj B.Luka
Koji se dobrim dijelom proteže kroz naše selo Crnču.
Ministarstvo saobraćaja i veza i Vlada RS i dalje ne obavještavaju javnost kakva je sudbina ugovora
sa mariborskom kompanijom CPM o gradnji autoputa Banjaluka - Doboj, iako je rok za dostavljanje finansijske garancije CPM istekao 28. oktobra.Na dnevnom redu Vlade RS juče ponovo nije bio predlog
CPM o produženju roka za dostavljanje finansijske garancije, a na prošloj sednici je povučen, sa najavom da će biti na narednoj sednici Vlade. Predstavnici CPM tražili su produženje roka od 60
dana, ali Vlada RS se ni skoro nakon mjesec dana nije izjasnila o tome.“U Vladi RS se ponašaju kao da postavljaju kiosk, a riječ je o najvećem i najbitnijem infrastukturnom projektu od postojanja
RS. Riječ je o ugovoru vrednom 300 miliona evra”, ocjenjuje urednik poslovnog portala capital.ba Siniša Vukelić. On upozorava da Vlada ovakvim ponašenjem ponovo šalje lošu poruku investitorima,
prije svega inostranim, jer jasno pokazuju da je mimo ugovora moguće dogovarati dodatne pogodnosti. “Vlada ne poštuje ugovor, što znači da ne očekuje ni od investitora da se pridržava onog što je
dogovoreno i potpisano”, kaže Vukelić. Neverovatna je činjenica da se, kako kaže, Vlada nije izjasnila o predlogu CPM za produženje roka o dostavljanju finansijske garancije, a da njeni
predstavnici u resoru saobraćaja i veza pričaju “kako imaju saznanja i uvjeravanja da će Slovenci obezbjediti novac”. Ako CPM nije u stanju da za tri mjeseca obezbijedi devet miliona eura kao
garanciju za gradnju radova, navodi Vukelić, kako bilo ko može da vjeruje u uspješnost cijelog projekta.Da se predstavnici Vlade RS neozbiljno i neodgovorno ponašaju u vezi sa planiranom gradnjom
autoputa do Doboja, slaže se i izvršni direktor NVO “Transparensi internešenel” Srđan Blagovčanin. “Dogovor sa CPM je od samog početka neozbiljan i netransparentan. Dovoljno je da pročitate ili
da čujete izjave predstavnika resornog Ministarstva o pregovoru sa CPM da bude jasna ozbiljnost celog projekta”, ocjenjuje Blagovčanin.Jedna od nepreciznih jeste i izjava ministra saobraćaja i
veza RS Nedeljka Čubrilovića koji je prošle sedmice rekao da “postoji mogućnost da se slovenačkoj kompaniji CPM, ako bude raskinut potkoncesioni ugovor naplate penali od 100.000 eura dnevno,
počev od 29. oktobra do dana raskidanja ugovora”. Ministar nije objasnio šta podrazumeva pod “postojanjem mogućnosti”, odnosno da li su ugovorom definisani penali, a javnost ne zna šta je
regulisano ugovorom jer - nije javan.
Hronologija pregovora i ugovora
- Predstavnici Vlade RS u novembru 2008. potpisali koncesioni ugovor sa “Štrabagom” o gradnji mreže autoputeva kroz RS vriedan 2,9 milijardi evra
- Za godinu i po dana „Štrabagu“ nijedna evropska banka nije htjela da odobri kredit za gradnju 72 kilometra autoputa Banjaluka - Doboj jer je posao ugovoren direktnom pogodbom
- Vlada RS i “Štrabag” u julu 2010. raskidaju ugovor, a Vlada dala “Štrabagu” 200.000 evra od poreskih obveznika RS za povlačenje iz projekta- Predstavnici Vlade RS 29. avgusta potpisali
potkoncesioni ugovor sa CPM za gradnju autoputa do Doboja (300 miliona evra)- 28. oktobra CPM-u istekao rok za dostavljanje finansijske garancije i traže još 60 dana produženja roka- Vlada se o
njihovom predlogu još nije izjasnila
Za sajt: Derventa jug
Obr.Texta:Sreto Pijetlović
Dana 30.03.2006
Autoput Banja Luka - Doboj
Projekat autoputa Banjaluka-Doboj Budući autoput će imati četiri saobraćajne i dve zaustavne trake, te 20 mostova, a gradnja bi mogla početi 2009. godine. Planirana trasa autoputa od Banjaluke do
Doboja biće duga 72 kilometra. Početna tačka autoputa nalazi se na kraju petlje u Mahovljanima a krajnja se spaja sa koridorom Vc u mestu Johovac, u opštini Doboj.
Na prezentaciji generalnog projekta autoputa koji je uradio Saobraćajni institut iz Beograda, održanoj juče po prvi put u Doboju, predstavnici JP „Putevi RS“ upoznali su javnost o najpovoljnijoj
varijanti ovog puta.
Autoput će biti saobraćajna veza između koridora Vc i tzv. evropskog puta koji se od Gradiške preko Banjaluke i Mrkonjić Grada proteže ka Splitu.
Autoput Banjaluka-Doboj će istovremeno biti bolja veza između Banjaluke i Sarajeva unutar BiH, ali i najkvalitetnija veza iz centralnog dela BiH prema zapadnoj Evropi.
- Sledeća faza je izrada idejnog projekta i fisibiliti studije za koju računamo da će biti završena marta naredne godine, čime će biti stvoreni uslovi da Vlada RS ima podatke sa kojima može
pregovarati sa potencijalnim finansijerima za gradnju - rekao je Dragan Mihajlović, direktor JP „Putevi RS“.
Vrednost investicije procenjuje se na preko 400 miliona evra. Budući autoput će imati četiri saobraćajne i dve zaustavne trake, te 20 mostova, a gradnja bi mogla početi 2009. godine.
- Želimo savremen autoput umesto prvobitno planirane brze ceste, koji će se naslanjati na deonicu puta Vc, a kasnije će se verovatno razmišljati da se od Šamca preko Brčkog kvalitetnije
poveže i Bijeljina sa Banjalukom, što će bitno integrisati RS u tom komunikacijskom smislu - rekao je Milorad Dodik, predsednik Vlade RS . Dodik je istakao da je izgradnja autoputa jedan
od najvažnijih prioriteta Vlade RS za šta je potrebno obezbediti sredstva.
- Pokušaćemo to pitanje rešiti putem koncesije. Ako to ne uspemo onda ćemo ići na zaduživanje RS i investirati. Uglavnom, ovaj put je u najvišem rangu prioriteta aktivnosti Vlade RS u narednom
periodu - rekao je Dodik.
Dodik je najavio da će Vlada RS narednog meseca predložiti Narodnoj skupštini RS pojedine zakonske izmene za brže rešavanje imovinsko-pravnih odnosa koje prethode gradnji i ovog i autoputa
Banjaluka-Gradiška.
Text.obr.za sajt :Derventa jugCrnča
Pijetlović Sreto
Crnča 30.Mart 2006 god.